سرشار از زندگی

طبقه بندی موضوعی

قصد دارم آموزش Entity Framework که جزو بسته ی NET. هست و یکی از بهترین ORM هاست رو خدمتتون ارائه کنم.

حالا اول بریم سراغ این که ORM چیه و به چه دردی می خوره؟!

ORM سر واژه ی عبارت Object Relational Mapping هستش که به معنی نگاشت شی رابطه ای است. در برنامه نویسی شی گرا تمامی کارها با پیاده سازی اشیا عملیاتی می شوند اما در پایگاه داده های رابطه ای ما با جداول و رابطه ی بین آن ها سروکار داریم. مشکل اینجاست که  انواع پیچیده ای که ما برای انتزاع به صورت شی درمی آوریم  امکان ذخیره  مستقیم در پایگاه داده را ندارند. بنابراین ما مجبوریم برای ذخیره ی اشیا، آن هارا به اجزای ریز مطابق با پایگاه داده رابطه ای مورد استفاده خودمان در بیاوریم. (مثلا به انواع varchar و tinyint و... که در Microsoft SQL وجود دارد) موقع بازخوانی مقادیر هم مشکل مقدار دهی اشیا را خواهیم داشت.

در واقع نسبت به روش معمولی اتصال به پایگاه داده، این روش به کد نویسی کمتری نیاز دارد.

خب حالا که فهمیدیم به چه درد میخوره، میریم سراغ اصل مطلب!

من در این آموزش از Visual Studio 2010 استفاده می کنم ولی اگر نسخه ی شما بالاتره نگران نباشید، چون مراحلش کاملا مشابه این نسخه است!

چون قصد داریم با روش Database First، مدل سازی کنیم باید ابتدا یک Database ایجاد کنیم. برای این کار بعد از این که پروژه تون رو ایجاد کردید، در پنجره ی ایجاد فایل جدید  نوع SQL Server File رو انتخاب کنید:

نام آن را MyDB بگذارید و دکمه ی Add رو بزنید. (اگر پنجره ای اومد که خواست فایل شما را در پوشه ی App_Data قرار بده، Yes رو بزنید!). حالا که فایل رو ایجاد کردید، روش دوبار کلیک کنید تا باز بشه، بعد روی Tables راست کلیک کنید و گزینه ی Add New Table رو بزنید:

حالا باید جدول هامون رو ایجاد کنیم؛ برای این آموزش من یه سیستم مدیریت محتوای تحت وب رو در نظر گرفتم که برای سادگی، دو تا جدول بیشتر نداره: مقاله(Article) و کاربر (User).

اول Article رو ایجاد می کنیم؛

 


فقط توجه کنید که از Id بعنوان کلید استفاده شده. برای تبدیل ستون Id به کلید، با راست کلیک روی آن، گزینه ی Set Primary Key را بزنید.

همچنین برای افزایشی بودن این ستون در هر بار اضافه کردن و همچنین استفاده از مقدار Id برای شناسایی هر مقاله گزینه ی زیر را Yes کنید!

انواع مورد استفاده SQL Server رو می تونید اینجا ببینید. خب حالا جدول رو با نام Article ذخیره کنید. حالا جدول User:

برای ستون Id مانند جدول Article مراحل را تکرار کنید، بعد این جدول رو با نام User ذخیره کنید. اگر مشکلی داشتید تو نظرات اعلام کنید؛ سعی می کنم هر چه زودتر جوابتون رو بدم.

برای این بخش کافیه! بخش دوم را اینجا ببینید

نظرات  (۱)

سلام واقعا ممون عالی بود
فقط میشه entity frame work  رو در یک پروژه سه لایه بکار ببندید و اعمال crud رو در هر سه لایه توضیح بدید؟؟؟
سپاس گزارم
پاسخ:
فکر نکنم وقت بشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی