سرشار از زندگی

طبقه بندی موضوعی

معرفی مختصر وب معنایی

جمعه, ۲ اسفند ۱۳۹۲، ۰۱:۵۲ ب.ظ

 وب معنایی[1] گستره ای از وب کنونی است که امکان معنا کردن دقیق اطلاعات به دایره­ی لغات قابل فهم برای انسان و رایانه را فراهم می­کند. وب معنایی اولین بار توسط Tim Berners Lee که مخترع شبکه­ی جهانی وب نیز بود، معرفی شد. در حال حاضر در W3C[2]  افرادی برای گسترش و بهبود شمای وب معنایی به طور اختصاصی فعالیت می­کنند. اگرچه فناوری­ها­ی وب معنایی در نوباوگی به سر می­برند، اما آینده­ی تحقیقات روشن به نظر می­رسد.  در وب معنایی، اطلاعات با استاندارد جدید W3C که چارچوب توصیف منبع (RDF[3]) نامیده می­شود، توصیف می­شود. Ontology یکی از مهم­ترین مفاهیم زیربنایی وب معنایی است؛ به طوری که چارچوب­های توصیف منبع و زبان شناخت وب (OWL[4]) دو مدل ارائه­ی Ontology توصیه شده توسط W3C  هستند. وب معنایی امکانات بیشتری را فراهم می کند؛ اکتشاف، خودکاربودن، جامعیت و قابلیت استفاده­ی مجدد از داده ها و همچنین راه حل برخی مشکلات وب که با فناوری­های موجود قابل حل نیستند.

بیشتر موتورهای جستجو، برای پاسخ به کاربر به جستجوی کلمه­ی کلیدی مربوطه می­پردازند. موتورهای جستجو معمولا صفحه­های وب را برای اطلاعات خواسته شده جستجو می­کنند. با این حال برخی صفحه­ها را با الگوریتم­های پیشرفته  از نتایج حذف می­کنند. هدف اصلی این موتورهای جستجو، ارائه­ی نتایج نزدیک به درخواست در زمان کم با استفاده از آخرین یافته­های الگوریتمی است. همچنین با این دیدگاه موتورهای جستجوگر گاهی نتایج غلط یا درست اما غیر قابل اطمینان تولید می­کنند. در جستجو بر پایه­ی کلمه کلیدی معمولا نتایجی از blog یا انجمن­های عمومی در نتیجه آورده می شود که به دلیل عدم اعتماد، خوشایند کاربرها نیست. برای حل این مشکل در موتورهای جستجوگر، و استخراج هوشمندانه­ی اطلاعات با معنی و مربوط؛ فناوری وب معنایی، مفید خواهد بود. فناوری هوشمند معنایی نتایج نزدیکتری نسبت به خواسته­ی کاربر تولید می­کند.


این مقاله کوچولو ترجمه ای بود از:

G.Madhu and A.Govardhan, and T.V.Rajinikanth, Intelligent Semantic Web Search Engines: A Brief Survey, International journal of Web & Semantic Technology,2011.



[1] semantic web

[2] World Wide Web Consortium

[3] Resource Description Framework

[4] Web Ontology Languages


نظرات  (۱)

۰۹ اسفند ۹۲ ، ۱۶:۱۸ میثم پاسداری
ترجمه خوبی بود
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی